Hoe nemen we de bedrijfsdouches terug in gebruik?
Hou deze instructies in acht

03-07-2020

Back to normal op de bedrijfsvloer betekent onder meer ook: terug kunnen douchen voor wie moet werken in overmatige warmte, blootgesteld wordt aan gevaarlijke chemische of biologische agentia of voor wie zich vuil moet maken tijdens de job. Ook voor wie met de fiets naar het werk komt of zich tijdens de middagpauze in het zweet loopt, is een passage in de bedrijfsdouche een must. Dit zijn de regels die u nu in acht moet nemen.

In kleedkamers en douches die gebruikt worden door een constante flow van werknemers, moeten de afstandsregels gerespecteerd worden tussen de verschillende gebruikers.

MINIMUMREGELS

  • Bepaal de maximumcapaciteit van de kleedkamer en douches zodat de 1,5 meter afstand gerespecteerd kan worden. Dit kan echter alleen als er gesloten douches beschikbaar zijn. Als in uw bedrijf enkel open douches zijn, is gezamenlijk douchen verboden en moet iedereen er afzonderlijk gebruik van maken. 
  • Maak een duidelijk reinigingsschema op met frequente schoonmaakmomenten en voorzie extra poetsmomenten. Afhankelijk van de gebruiksfrequentie kan het nodig zijn om vaker te reinigen, bijvoorbeeld na elke pauze. Als minimum dient er dagelijks door de onderhoudsfirma een volledige reiniging te gebeuren.
  • Besteed extra aandacht aan high-touchoppervlakken, zoals deurknoppen, lichtschakelaars, werkbladen, handgrepen, klavieren, toiletten, kranen en wastafels, raakvlakken van douchedeur, douchekop, vloer …
  • Verwijder alle overbodige voorwerpen of voorwerpen die niet goed gereinigd kunnen worden. 
  • Voorzien reinigings- en/of desinfectiemiddelen, poetsdoeken en een afsluitbare afvalemmer.
  • Laat deuren zo veel mogelijk openstaan, zodat ze zo weinig mogelijk aangeraakt moeten worden. Let op met brandveiligheid en privacy. 
  • Verlucht bij voorkeur door de ramen open te zetten, zodat er verse lucht kan aangevoerd worden en de lucht niet naar de gang in het gebouw gaat (wanneer je deuren openzet). Verlucht ná iedere gebruiker en zeker vóór de volgende collega gaat douchen.

BIJKOMENDE MAATREGELEN

In kleedkamers en douches die gebruikt worden door een constante flow van werknemers, moeten de afstandsregels gerespecteerd worden tussen de verschillende gebruikers.
Daarnaast kan u volgende bijkomende maatregelen overwegen: 

  • Verplicht het gebruik van eigen badslippers of een eigen handdoek om op de vloer te leggen en vervang die na ieder gebruik.
  • Vraag de gebruikers om hun verantwoordelijkheid op te nemen.
    • Vraag hen om na gebruik extra aandacht te besteden aan oppervlakken en voorwerpen die vaak worden aangeraakt en deze zelf te reinigen/desinfecteren.
    • Laat hen eigen wasgerief meebrengen (washand, handdoeken, zeep, …) en dit dagelijks terug mee naar huis te nemen om te wassen op minimum 60°C.
    • Laat niet toe dat gebruikte washandjes en handdoeken in de publieke ruimtes worden gedroogd.

Verspreid deze instructies en wijs er de gebruikers bij de toegang tot de voorziening op dat de handen gewassen moeten worden vóór en ná ieder gebruik.

RISICOMOMENT VOOR LEGIONELLABESMETTING

De heropstart van sanitaire voorzieningen is een risicomoment voor de groei en de verspreiding van legionellakiemen. In sanitaire installaties, koelsystemen en zwembaden, die de voorbije weken stillagen door de semi-lockdown, of waarvan de temperatuur werd teruggeschroefd, kunnen bijgevolg de ideale omstandigheden gecreëerd zijn voor de vermenigvuldiging van de gevaarlijke bacterie. Net zoals na een vakantieperiode moet de heropstart van de installaties bijgevolg gebeuren volgens de veilige procedures die het Vlaamse legionellabesluit van 2007 bepaalt. 

Lees meer over de richtlijnen bij het heropstarten van installaties.
Contacteer onze experten voor meer informatie.

Contacteer IBEVE

Interleuvenlaan 58 - 3001 Heverlee

Tel 016/390490

info@ibeve.be

asbest@ibeve.be

Ondernemingsnummer: 0436 612 044